- 09-03-2021
- door Xperit
- | Artikel
ERP geen stand-alone maar een platform

De meeste organisaties hebben nog een IT-architectuur welke uit meerdere software oplossingen bestaat. Deze staan min of meer los van elkaar en elke oplossing heeft betrekking op specifieke bedrijfsprocessen en levert specifieke functionaliteiten. Op zich niets mis mee wanneer uw medewerkers maar één van deze systemen gebruikt. Tegenwoordig is het vaak zo dat zij dagelijks met meerdere van deze oplossingen werken. Daarnaast ervaren klanten vaak ook de negatieve gevolgen van het gebruik van meerdere losse systemen. Een hele uitdaging, maar hoe lost u dit op?
Geen integratie
De afgelopen jaren hebben de meeste organisatie ERP- en CRM-systemen in gebruik genomen, grote organisaties soms zelfs meerdere. Regelmatig ziet u zelfs verschillende systemen per divisie, per land of per industrie. Soms ook als gevolg van overnames. De ERP-oplossingen helpen om de 'back-end' processen van de organisatie te beheren, terwijl de CRM-oplossingen de 'front-end' afdekken - gericht op huidige en potentiële klanten. Niet zelden is de integratie en afstemming tussen front-office en back-office onbevredigend geregeld. Medewerkers worden hierdoor geconfronteerd met verschillende technologieën, verschillende gebruikers interfaces, verschillende logica en verschillende toegangsvereisten.
Klantervaring
Ook huidige en toekomstige klanten ondervinden de nadelen van de losse systemen. Als hun informatie niet centraal beschikbaar is heeft dat gevolgen. Vaak blijft het niet beperkt tot alleen de ERP-oplossingen. Denk ook maar aan de (gebrekkige) integratie tussen deze oplossingen en uw office tools, de kassa-oplossing, het document management systeem of de webshop. Hoewel sommige van uw klanten zich zorgen maken over in welk land hun gegevens worden opgeslagen zijn slechts zeer weinig geïnteresseerd of hun gegevens in uw ERP of uw CRM worden opgeslagen. Wat veel waardevoller voor hen is, is het vermogen om een goed product of dienst te leveren met een uitstekende klantenservice en een zorgeloze gebruikerservaring.
Klantgerichte organisatie worden?
Als dat behoort tot uw doelstellingen en streven naar succes in de digitale transformatie-initiatieven, overweeg dan af te stappen van uw huidige stand-alone ERP-oplossing. Transformeer dan naar een ERP-platform. Microsoft Dynamics 365 Business Central, de opvolger van Microsoft Dynamics NAV is zo’n platform. Een platform dat ondersteuning biedt aan alle bedrijfsprocessen binnen de organisatie, maar ook makkelijk te integreren is met de bedrijfsprocessen van andere bedrijven binnen de supply chain. Deze basis heeft ook de mogelijkheid om andere applicaties, extensies of beter gezegd apps te koppelen. Apps gebouwd door verschillende, door Microsoft gecertificeerde partijen. Apps die geen impact hebben op de werking van het ERP, maar wel voor een bepaalde branche of organisatie het verschil maken.
ERP van de toekomst
Het ERP-systeem wordt hiermee voor eindgebruikers een platform dat wellicht voor iedere organisatie, en daar binnen misschien wel gebruiker, uniek is. Opgebouwd door een set van standaard bouwstenen.
Wat is daarin de positie van ons als Microsoft partner? Wij kennen de groothandel- en productiebranche waarin we opereren, weten hoe we voor die branches dit ERP-platform optimaal moeten inrichten en kennen daarnaast ook de markt van de apps. We weten welke toegevoegde waarde welke app biedt en bieden onze klanten en prospects daarbij de juiste ondersteuning.
Mogen we u ook ondersteunen bij de keuze voor en inrichting van uw ERP-platform van de toekomst? Microsoft Dynamics 365 Business Central, altijd up to date voor de juiste ondersteuning en aansturing van uw organisatie.