Het voorraadbeheer van een groothandel is dynamisch en complex. Een van de belangrijkste uitdagingen is het managen van een steeds complexer wordende supply chain. Het onderhouden van goede relaties met leveranciers is daar een cruciaal onderdeel van. Heldere en nauwkeurige communicatie staat hierbij centraal.
Het gaat dan om veel meer dan alleen het doorgeven van bestellingen en specificaties. Veel groothandels smeden een jarenlange relatie met hun leveranciers. Die is gebaseerd op vertrouwen, transparantie en gedeelde zakelijke doelstellingen. Voor een goed begin is het belangrijk om de wederzijdse doelen en verwachtingen direct duidelijk met elkaar af te stemmen.
Als je goed communiceert, pak je issues op voor dat echte problemen worden. Je schakelt ook veel sneller als omstandigheden veranderen. Of het nu gaat om productspecificaties, leveringsschema's, kwaliteitsnormen of nieuwe wet- en regelgeving. De partnerschap verdiept zich bij het delen van strategische discussies, marktinzichten, expertise en feedback. Zeker als beide partijen dat merken aan het resultaat onder de streep.
Een goede relatie met je leveranciers staat of valt daarom met wijze waarop je omgaat met alle data die mogelijk relevant is voor je leveranciers. Het gaat dan om de manier waarop je die data samenbrengt, én je vermogen om daar de waardevolle inzichten uit te destilleren. De mogelijkheid om al je verschillende data(bronnen) op één centrale plek samen te brengen, is hierbij van doorslaggevend belang.
Precies op dit punt plukken veel groothandels de vruchten van hun naar de cloud gemigreerde ERP-oplossing. Vaak werkten zij daarvoor met een lappendeken van een on-premise ERP-pakket, met daarbij veelal ook andere tools van verschillende ontwikkelaars. Het samenbrengen van de data van de verschillende activiteiten werd daardoor een steeds grotere uitdaging. Nu al die datastromen soepel samenkomen in de cloud, ondervinden ze de onder meer de volgende belangrijke voordelen:
De on-premise lappendeken van vaak niet optimaal geïntegreerde systemen maakt steeds moeilijker om de kwaliteit van je (leveranciers)data te bewaken. Zo ontstaat er steeds meer zogenaamde ‘vervuilde’ data. Denk bijvoorbeeld aan meerdere, vaak afwijkende profielen van dezelfde leverancier. Dit soort dataconflicten zorgt voor frustratie bij je medewerkers én bij je leveranciers – die onvermijdelijk ook geconfronteerd worden met de consequenties.
Doordat alle aan leveranciers gerelateerde informatie, van contracten en overeenkomsten tot prestatie metrics en compliance documentatie – op één centrale plek te vinden zijn, krijgen bedrijven een gedetailleerd 360 graden inzicht in hun leveranciersrelaties. Deze transparantie faciliteert beter geïnformeerde beslissingen, en maakt het veel makkelijker om strategische doelen af te stemmen.
Dankzij het centrale data management werken verschillende teams binnen je onderneming veel effectiever samen. Of het nu gaat om het volgen van de orderstatus, het signaleren en oplossen van issues en geschillen of het analyseren van prestatietrends. Alle relevante afdelingen en collega’s zijn meteen op de hoogte van de laatste stand van zaken, en reageren daardoor sneller en accurater op het moment dat dit nodig is.
Door alle leveranciersinteracties, contracten en performance metrics nauwkeurig en in samenhang te volgen, zijn groothandels veel beter in staat om ongebruikelijke situaties en potentiële risico’s in een vroeg stadium te spotten. Of het nu gaat om naleving van regelgeving, verstoringen in de supply chain of prestatieproblemen van leveranciers: dankzij hun heldere overzicht schakel je sneller, en ben je beter in staat de bedrijfscontinuïteit te waarborgen.
De vele voordelen van een solide en wederzijds verrijkende relatie met je leveranciers strekken zich uit door de gehele waardeketen. Dat betekent dus ook meer tevreden klanten, en een beter resultaat onder de streep. Alleen daarom is de overstap van je on-premise ERP-systeem naar de cloud een goed idee. Bovendien zijn er nog talrijke andere belangrijke voordelen van een ERP-systeem in de cloud.
Download het gratis whitepaper en ontvangen 6 belangrijke aandachtspunten die je helpen om een succesvolle overstap te maken naar Business Central.