Ik krijg regelmatig vragen van groothandels over het gebruik van een barcode scanner in het magazijn. Veel geïnteresseerden hebben wel al het idee dat zo’n scanner waardevol kan zijn. De vraag is dan: hoe groot is de investering, en daarna, hoe snel verdien ik dit terug? Het aanbod is bovendien ook groot. Hoe selecteer je de scanner die het beste past bij jouw onderneming?
Het gebeurt ook regelmatig dat een orderpicker een leeg schap aantreft, en dan zelf bijvoorbeeld maar product in een andere kleur of uitvoering kiest. De combinatie van een scanner en gekoppelde software voorkomt dat magazijnmedewerkers naar een leeg schap worden gestuurd. Zo daalt het foutpercentage van 2 procent tot 0,1 procent of minder. Dat scheelt dus een hoop kosten, zorgt voor meer efficiency en tevreden klanten.
Aan alleen een scanner heb je echter weinig. Je hebt uiteraard ook software nodig. Die zorgt bijvoorbeeld dat de scanner een orderlijst kan laden, maar ook dat een gescand product direct in je administratie kan worden verwerkt. Om dat mogelijk te maken, moet de software ook direct kunnen schakelen met je ERP-software of andere systemen.
GS1 ontwikkelt wereldwijd de standaarden, en geeft verschillende soorten barcodes uit. Naast artikelcodes zijn er bijvoorbeeld ook adrescodes en verzendcodes. Je ziet nu behalve de bekende eendimensionale streepjescode ook steeds meer tweedimensionale (2D) barcodes, zoals de QR-code. Je kunt daarmee meer informatie in de code verwerken, maar hebt ook een slimmere scanner en software nodig.
De functionaliteit van de scansoftware, en de connectie met jouw bestaande systemen, is uiteraard cruciaal. Tegelijk wil je ook niet dat hierin storingen ontstaan. Met Xperit hebben wij daarom veel tijd besteed aan de selectie van de juiste softwarepartij. We weten bijvoorbeeld ook dat die snel inspeelt op nieuwe mogelijkheden, en altijd direct reageert als er iets aan de hand is.
Samenvattend verdien je de investering in een professionele barcode scanner vaak al snel terug. Je maakt minder fouten, en hebt daardoor minder kosten en méér tevreden klanten. Tegelijk houd je scherper zicht op je voorraad. De selectie van het juiste systeem hangt uiteraard grotendeels af van jouw specifieke behoeftes.