Een fundament om verder te groeien

CONCR3DE ontwikkelt 3D-printers die gewild zijn bij hightech-bedrijven over de hele wereld. De onderneming is de fase van start-up voorbij en maakt zich op voor snelle groei. Het fundament daarvoor staat sinds begin dit jaar; in samenwerking met ERP-specialist Xperit is Microsoft Dynamics 365 Business Central geïmplementeerd. Wat dat brengt? Meer grip op processen, minder verrassingen. CONCR3DE is klaar voor de toekomst.

hero pattern

Uitblinken in een wereld van technologie; CONCR3DE doet het. Het innovatieve bedrijf ontwikkelt 3D-printers voor hightech-productiebedrijven en stelt hen daarmee in staat om zeer nauwkeurig complexe onderdelen te vervaardigen uit diverse materialen, zoals keramiek en steen, en dat allemaal op grote schaal en met oog voor duurzaamheid. CONCR3DE zet daarnaast samen met onderzoeksinstituten en klanten stappen in het printen van materialen als aluminium en koper.

Niet verwonderlijk dus dat grote techbedrijven die de meest complexe (productie)installaties maken willen samenwerken met de scale-up uit Rotterdam. Gevolg is dat CONCR3DE hard groeit. Dat brengt uitdagingen met zich mee. Voornaamste doel van Operations Manager Mark de Weerd, die in april 2022 aantrad, is dan ook om de organisatie klaar te stomen voor verdere versnelling. Een stevig en toekomstbestendig ERP-systeem dat bedrijfsprocessen verder automatiseert is daarbij cruciaal.

Verrassingen

‘Wij zitten duidelijk in de eerste sprintfase van een scale-up’, vertelt De Weerd. ‘De afgelopen periode hebben we gebruikt om de kennis en kunde in onze organisatie naar een volgend niveau te brengen. Daar was de implementatie van Business Central een belangrijk onderdeel van. Het was voor ons steeds lastiger om grip te houden op de bedrijfsprocessen die nodig zijn om printers te maken en te verkopen.’

Hij noemt een voorbeeld. ‘Neem onze productie. We bouwen inmiddels printers met een doorlooptijd van 8 weken en bestellingen van 750 onderdelen die daarbij horen. Dat is steeds moeilijker te managen. Daardoor kan het voorkomen dat je jezelf laat verrassen door onderdelen die achteraf niet besteld blijken, met een stroom van spoedbestellingen tot gevolg, of door facturen waar je cashwise niet op gerekend hebt.’

werkende mensen op de werkvloer

Stevige basis

Het was helder: er moest een ERP-systeem komen dat de grip terugbracht. Daarbij viel de keuze op Microsoft Dynamics 365 Business Central. De Weerd: ‘Een groot pakket voor een relatief klein bedrijf als wij nu zijn, maar wel toekomstbestendig. We willen vermijden dat we in de snellere groeifase straks nog een keer een omzetting moeten doormaken. Dan wordt die implementatie een heel stuk zwaarder. Daarom hebben we meteen een pakket gekozen waarmee we kunnen doorgroeien; een stevige basis waaraan we gaandeweg functionaliteiten kunnen toevoegen. De ontwikkelingspower en het aanbod van Business Central zijn groot. Je koopt een waanzinnige doos vol functionaliteiten waarmee je het systeem van de bodem af aan kunt opbouwen.’

Pragmatische aanpak

Misschien nog wel belangrijker was de vraag: welke ERP-specialist richt de oplossing in en verzorgt de implementatie daarvan? ‘Het was een close call, want in september zijn we de markt opgegaan en in januari wilden we live zijn met het nieuwe systeem’, vertelt De Weerd. ‘We zochten een partij die een dergelijk snel traject met ons durfde aan te gaan. Veel partijen komen met implementatieplannen van een jaar, met allerlei fases. Zo wilden wij het dus niet doen. Wij hadden een meer pragmatische aanpak voor ogen. Niet eerst een blauwdruk maken en van keuzes discussies maken, maar meteen versnellen. Xperit durfde dat aan en gaf ons het vertrouwen dat op die manier te kunnen doen. Het gevoel was goed. Een positieve referentie gaf uiteindelijk de doorslag.’

Tempo maken

Elke implementatie kent verrassingen. Zo ook die bij CONCR3DE. De Weerd: ‘We wisten dat onze datakwaliteit te wensen overliet, maar die bleek nog minder dan verwacht. Dat heeft voor de nodige hoofdbrekens gezorgd, maar met de hulp van Xperit hebben we het met een enorme schwung rechtgetrokken. We zien nu wat we eerst niet zagen; we halen meer uit onze data.’

De Weerd kijkt positief terug op de inrichting van het nieuwe systeem en waardeert de inbreng van Xperit daarbij. ‘De consultants begrepen waar onze behoefte lag. Ze zijn complementair aan elkaar: de ene is financieel expert en kent de handelsfunctionaliteiten van haver tot gort, de andere had ervaring bij productiebedrijven opgedaan en heeft aan één woord van mij genoeg om te begrijpen wat ik wil. Beiden kunnen snel schakelen. Dat werkt heel prettig.’

Man bij 3D printer in fabriekshal

Grip en inzicht

Met Business Central staat er voor CONCR3DE een solide basis voor verdere groei. De grip op processen als inkoop, verkoop, voorraad en productie is terug. ‘We worden minder verrast, of het nu om facturen of onze voorraad gaat’, vertelt De Weerd. ‘En we hebben haarscherp inzicht in wat we zelf moeten verbeteren. Business Central dwingt structuur af. Door de verbetering van de datakwaliteit zien we het als er iets niet klopt. Daarop kunnen we acteren. Het betekent dat we een fundament hebben om verder te groeien. Alles wat niet goed loopt in je bedrijf remt immers af.’

De eerste maanden na livegang zijn veelbelovend. Samen met Xperit broedt De Weerd al op uitbreiding van het ERP-systeem met nieuwe functionaliteiten. Zo is de nieuwe inrichting van de tijd- en aanwezigheidsregistratie in volle gang. De Weerd: ‘We willen de kosten per project beter zichtbaar maken. Daarnaast gaat dit ook onze medewerkers helpen; ze kunnen zichzelf zonder ballast managen als het gaat om vrije dagen. Niks simpeler dan dat je dat zelf beheert, zonder dat je je daarbij hoeft af te vragen: hoe zat het ook alweer?’

Betrouwbare data

Een andere waardevolle uitbreiding die eraan komt is de koppeling van Business Central met het CAD-pakket waarmee CONCR3DE werkt. ‘Engineers leven en werken in CAD en zorgen er vrijwel automatisch voor dat de CAD-modellen up-to-date worden gehouden. Supply chain-mensen zorgen ervoor dat artikelgegevens altijd up-to-date zijn. Alleen is er niemand die zich eigenaar voelt van stuklijsten en routingen. De tussenlaag slaan we over: de stuklijsten en aanvullingen worden automatisch in Business Central gevormd. Daarmee vergroten we de betrouwbaarheid van onze data.’

En zo zullen er meer functionaliteiten volgen, passend bij de groei die CONCR3DE doormaakt. De Weerd: ‘Met dat doel hebben we de basis neergezet. In het begin heb je altijd even hoofdpijn, maar vervolgens gaat het aankoppelen van functionaliteiten makkelijker. In het ideale scenario sluiten zelfs onze partners en dealers van over de hele wereld bij ons systeem aan en maken ze gebruik van dezelfde functionaliteiten. Dan kunnen we informatie gemakkelijk uitwisselen met elkaar en vervagen de ouderwetse organisatiegrenzen. Het wordt dan veel meer een platform dat we kunnen ontsluiten.’

Vakkennis

De Weerd kijkt uit naar de verdere samenwerking met Xperit. ‘Het is een ERP-specialist die pragmatisch te werk gaat, de durf heeft om een andere aanpak te omarmen en dat vervolgens snel in de praktijk weet te brengen. Het zijn mensen met kennis van de praktijk en de inhoud. Dat maakt het ook zo makkelijk om de brug te slaan naar onze wereld. Voor ons is dat heel prettig.’
Lubbert van de Heuvel
Managing Director
lvdheuvel@xperit.nl
0342-701040
Wil jij slimmer, sneller en efficiënter werken?
Plan een afspraak

Laat een bericht achter en ik neem contact met je op. Ik kom graag bij je langs om de organisatie beter te leren kennen.