Darboven

 
 
 

Darboven Groothandel in koffie, thee, drinkchocolade en bijbehorende producten

Koffiebrander sinds 1866. Je zou hem niet zo snel verwachten op een bedrijventerrein in Amersfoort, maar hij staat er toch echt. Aan de Uraniumweg is het Nederlandse kantoor gevestigd van de Duitse koffiebrander J.J. Darboven. Vanuit deze plek wordt de Nederlandse, Belgische en Luxemburgse markt bediend met vele merken kwaliteitskoffie waaronder Alfredo Espresso, Mövenpick Café, IDEE KOFFIE en Café Intención.

Jaap Veldhuizen is hoofd administratie van deze vestiging waar dertig mensen dagelijks in de weer zijn om koffieconcepten te verkopen aan de horeca, bedrijven en de retailmarkt. Deze multinational werkt al lange tijd met de Navision software en kreeg recent een update, verzorgd door Xperit.

J.J. Darboven is een Duits familiebedrijf dat de moedervestiging heeft in Hamburg. Met vestigingen in Nederland, Frankrijk, Oostenrijk, Tsjechië en Zwitserland mag het zich een ‘kleine multinational’ noemen. ,,We verkopen alles wat met koffie te maken heeft’’, legt Veldhuizen uit. 

,,Koffiebonen, filterkoffie of gemalen koffie, pads, maar ook de apparatuur, thee, glazen, kopjes, melkcups en suikerstaafjes en zelfs de chocopoeder voor in de automaten.’’

 
 
 

Digitale facturering

Naast de retail (onder meer Albert Heijn, Deen, Plus en Jumbo) zijn de salesmensen van J.J. Darboven actief in de horeca en alle andere zogenoemde ´out of home business´ (van pizzeria tot Van de Valk) en in de Nederlandse grensgebieden in onder meer Venlo en Winterswijk. ,,Vanwege de Duitse accijnzen is de Duitse koffie meer dan twee euro duurder dan de Nederlandse, waardoor er daar veel koffie wordt verkocht. Vandaar die keus.’’
 
 ‘Om onze certificering te halen voor MVO moesten we ook overstappen op digitale facturering, wat in de voorgaande versie niet kon.’

Dé uitdaging is om de koffiemerken in de schappen te krijgen van de grote supermarkt. ,,Een lastige klus,” vertelt Veldhuizen. ,,De druk op de schappen is enorm. De supermarkten meten exact wat de omloopsnelheid is van een product. Zodra die ook maar iets te laag is, moet een product het veld ruimen.” 

 
 
 

Afspraken nakomen en snel regelen

Desondanks is Veldhuizen positief over de toekomst. ,,We maken een heerlijke koffie tegen een goede prijs. Sinds 1993 hebben we een Fairtrade melange onder de naam Café Intención met het Max Havelaar keurmerk. Dat past binnen ons beleid voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). En gek genoeg is dat ook een van de redenen geweest om onze Dynamics NAV bedrijfssoftware te migreren naar de nieuwste versie. 

Om onze certificering te halen voor MVO moesten we ook overstappen op digitale facturering, wat in de voorgaande versie niet kon.’’

,,Via onze hardware-partner kwamen we terecht bij Xperit, die dat proces bij ons in gang heeft gezet. Dit is naar grote tevredenheid verlopen. Wat je nodig hebt, is een bedrijf dat zijn afspraken nakomt en dingen snel regelt. Xperit heeft dit uitstekend opgepakt. Vanaf het moment dat de overeenkomst was getekend, is het binnen drie maanden geïmplementeerd.’’ 

 
 
 

Rol gebaseerde gebruikersinterface

Met de migratie heeft J.J. Darboven de Rol gebaseerde gebruikersinterface van Microsoft Dynamics NAV (ook wel “RTC” – Role Tailored Client - genaamd) in gebruik genomen. Hiermee krijgen de gebruikers specifiek díe functionaliteit aangeboden, die ze nodig hebben voor het optimaal uitvoeren hun rol in de organisatie. Iemand van de Verkoopbuitendienst gebruikt immers andere functionele gebieden uit de applicatie dan een Magazijnmedewerker.

Wilt u meer weten van Xperit Solutions en de mogelijkheden van Microsoft Dynamics Business Central, de opvolger van Dynamics NAV? Bent u benieuwd wat wij voor uw organisatie kunnen betekenen? Neem dan contact op met ons voor een persoonlijke kennismaking.