De overeenkomsten tussen Sales en (top)sport

Geschreven door Ronald Evers – 24-05-2018

Al enkele jaren ben ik trainer binnen de hogere regionen van het amateurvoetbal, nadat ik jaren heb gekeept bij verschillende amateurclubs. Er bestaan veel overeenkomsten met het bedrijven van (top) sport en de functie die ik bij Xperit Solutions uitoefen als Sales Consultant. In deze blog ga ik hierop in en wens u alvast veel leesplezier!

Overeenkomsten

Sales en topsport heeft vele interessante overeenkomsten, bijvoorbeeld bij het werven van nieuwe klanten. Hierbij komt ambitie, strategie, tactiek, plotwendingen, vasthoudendheid, blijdschap en teleurstelling om de hoek kijken. Dit zelfde is gemeengoed binnen de sport. Sportief succes start met het formuleren van doelen, waar sales succes ook begint met het stellen van doelen. Waarom is het stellen van doelen zo belangrijk en welke soorten doelen zijn er om het uiteindelijke resultaat te behalen?

Doelen stellen heeft een aantal voordelen (niet alleen in sales en sport overigens):

  • Doelen zorgen voor focus: ze geven richting aan de aandacht, energie en tijd die benodigd zijn voor het bereiken van uw doel;
  • Doelen helpen bij het nemen van betere beslissingen;
  • Doelen helpen u om het benodigde gedrag en de benodigde middelen te formuleren;
  • Doelen leveren waardevolle informatie op voor ontwikkeling en groei;
  • Doelen zorgen voor betere resultaten.

Verschillende soorten

Binnen de sport en de begeleiding hiervan onderscheiden we 3 soorten doelen: resultaatdoelen, gedragsdoelen en verbeterdoelen. Dit kun je ook binnen de sales toepassen.

Resultaatdoelen zijn eigenlijk heel simpel of worden heel simpel gemaakt. Targets worden meestal beschreven aan de hand van de resultaten uit een jaar eerder en dan verhoogd met x procent. Oftewel, het bekende schepje erbovenop! Binnen de sport werkt het vaak ook zo. Je bent het seizoen op de 10e plaats geëindigd en het jaar erop stelt het bestuur vast dat je als trainer en ploeg minimaal achtste moet eindigen.

Gedragsdoelen helpen je om jouw resultaatdoelen te halen. Wat ga je doen om je resultaatdoelen te behalen? Hoeveel bezoeken, presentaties, calls, offertes zijn er in x tijd nodig om het vastgestelde resultaat te realiseren. Wanneer de gedragsdoelen scherp en helder geformuleerd zijn, helpt dit om te meten en te weten. Tussendoor bijsturen is dan ook mogelijk. Hetzelfde geldt in de sport. Hoeveel trainingsuren worden er gemaakt? Waar bestaan de trainingen uit -kracht, techniek, team-tactisch-, wordt er getraind vanuit periodisering? Dit allemaal om uiteindelijk betere resultaten te genereren.

Ik train en begeleid mijn spelers zelf ook zo: analyse, verbeterpunten bespreken, plan van aanpak maken, toepassen, checken, hierop sturen, aanpassen en acteren in trainingen en gesprekken (plan, do, check and act). Oftewel: het derde doel, verbeterdoel.

Het rendement van de sales en/of sportactiviteiten kunnen aanzienlijk versterkt worden als er naast de resultaatdoelen en gedragsdoelen, aandacht besteed wordt aan de verbeterdoelen. Deze gaan niet primair over presteren, maar zijn voornamelijk gericht op leren. De focus ligt hierbij op het verbeteren van de vaardigheden binnen sales en/of de sport.

Conclusie

Doelen zijn dus nodig bij het behalen van resultaat in zowel sales als sport. Het gaat verder dan alleen targets stellen. Ook het gedrag en persoonlijke vaardigheden maken dat je succesvol kan zijn. Als je merkt dat klanten jouw aanpak weten te waarderen en je succesvol bent voor je klant dan heeft dat ook invloed op je verdere prestaties bij andere klanten!

 

Wilt u meer weten over dit onderwerp of heeft u suggesties rondom dit thema voor een volgende blog? Neem contact met ons op!