• 16-11-2020
  • door Rosita Stolwijk

De (digitale) uitdagingen van het thuiswerken

De (digitale) uitdagingen van het thuiswerken

Nu de Covid-19 pandemie ons voor een nog langere periode thuis laat werken vraagt dit om andere eisen en wensen van de organisatie en ons IT-landschap. We zijn de eerste digitale transformatie voorbij en staan momenteel voor een uitdaging hoe we onze bedrijfscontinuïteit kunnen waarborgen.

Optimalisatie van digitale transformatie

De hectiek rondom de eerste periode van de pandemie en het omschakelen naar voornamelijk thuiswerken is nu voorbij. Naast de praktische kant van de invulling van het thuiswerken was er ook de hectiek rondom inkoop, verkoop, waren er logistieke uitdagingen en onzekerheid over de marktwerking in het geheel. Momenteel zijn we meer bezig met het waarborgen van de bedrijfscontinuïteit en de verdere optimalisatie van de digitale processen. Moeten we nog verder automatiseren of is er behoefte aan ondersteuning op speciale gebieden? Hoe kunnen we meer uit onze IT halen? Zijn er meer of andere mogelijkheden om de huidige activiteiten te verbeteren of te moderniseren?
Probeer inzicht te verkrijgen in de huidige wensen en behoeften van de organisatie en vertaal deze naar technologische oplossingen. Wanneer u toekomstgericht wilt blijven acteren is het nu de uitgelezen kans om door te pakken met de ingezette digitale transformatie.

Het nieuwe samenwerken

De ervaring heeft ons geleerd dat vaste werkplekken en een kantooromgeving niet essentieel zijn om ons werk goed te kunnen blijven doen. Eigenlijk wisten we dit al, maar bleek dit in de praktijk toch minder gewoon te zijn. Nu we zo afhankelijk zijn van de digitale middelen moeten we ons afvragen wat er werkelijk nodig is om de samenwerking met de collega’s zo goed mogelijk te laten verlopen. Moeten we nog wel zo vaak vergaderen? Kan dit wellicht ook af met een telefoontje, e-mail of anders videobellen? Wat hebben medewerkers daadwerkelijk aan informatie nodig en op welke manier kunnen ze dit verkrijgen? Mogelijk dat er trainingen nodig zijn of is wellicht een werkinstructie al voldoende. Meer dan ooit is er behoefte aan inzichten op ieder moment, vanaf iedere plek op verschillende apparaten.

Hoe houden we onze medewerkers gemotiveerd?

Hoe houden we onze mensen aangehaakt en gemotiveerd? Dat is wellicht de grootste uitdaging voor iedere onderneming. Nu voor een groot gedeelte het sociale leven is ingeperkt, ook naast het werk, is het belangrijk dat werkgevers verbinding houden met de medewerkers. De omschakeling heeft zeker impact en daardoor zijn er mogelijk andere behoeften ontstaan. Blijf in contact en informeer naar deze behoeften en vertaal dit naar mogelijkheden. Geef ruimte aan activiteiten die nu worden opgepakt en wees flexibel, ook wanneer er zorg aan naasten geboden moet worden. Onderzoeken hebben inmiddels uitgewezen dat thuiswerken bij de meeste medewerkers leidt tot een verhoogde productiviteit. De vrijheid om zelf te bepalen hoe en wanneer werkzaamheden uit te voeren zorgt dat het werk beter wordt afgestemd op de voorkeuren van de medewerkers.
Daarnaast is het belangrijk dat er een goede basis wordt gecreëerd waarin het werk naar tevredenheid kan worden uitgevoerd. Goed werkende systemen en toegang tot de gewenste informatie Blijft daarbij essentieel.

Microsoft sterk in het integraal samenwerken

Eén van de pijlers van Microsoft is het integraal samenwerken. Met ERP in de cloud doet u uw financiële administratie, klantcontact, logistiek en meer eenvoudig vanuit huis. Onze Cloud ERP van Microsoft, Business Central, ondersteunt u daarbij.  Business Central ERP integreert met Microsoft Office producten, met Teams kunt u eenvoudig online samenwerken en werk delen met elkaar. Power Automate verzorgt de werkstromen en met Power BI verkrijgt u uitgebreide inzichten. Heeft u het idee dat het nog efficiënter kan door bepaalde specifieke bedrijfsprocessen te automatiseren? Met Power Apps is dit relatief eenvoudig te realiseren.

Bent u geïnteresseerd in de volgende stap? Wij helpen u graag verder!