• 26-07-2021
  • door Xperit

Microsoft Dynamics 365 Business Central – Cloud ERP dat continu blijft innoveren

Microsoft Dynamics 365 Business Central – Cloud ERP dat continu blijft innoveren

Ieder halfjaar is er een nieuwe versie beschikbaar van Microsoft’s succesvolle cloud ERP-oplossing voor het MKB. Met iedere nieuwe release neemt het aantal innovatieve aanpassingen steeds verder toe. Het gaat niet alleen om verbeteringen in het ERP-systeem zelf, maar ook om de integratie en samenhang met omliggende oplossingen zoals Microsoft Outlook en Microsoft Teams. Om haar oplossingen voortdurend verder te verbeteren maakt Microsoft ook gebruik van de input van implementatiepartners en eindgebruikers.

ERP voor het MKB

Dynamics 365 Business Central is een uitgebreide oplossing voor bedrijfstoepassingen die is ontworpen en geoptimaliseerd voor kleine en middelgrote organisaties. In april 2021 overschreed Business Central het aantal van 15.000 klanten wereldwijd. De oplossing groeit in hoog tempo door met momenteel meer dan 1.000 nieuwe klanten per maand.

Grote mate van innovaties

Traditioneel lanceerde Microsoft elke twee jaar een nieuwe grote versie van haar on premises ERP-oplossingen Sinds de start van Microsoft in de cloud ERP-arena heeft het bedrijf haar versie- en releasebeleid wat gewijzigd eerst naar een jaarlijks ritme en uiteindelijk naar een halfjaarlijks schema, dat vrij standaard is in de cloud-wereld. Wat echter niet standaard is, is de mate van innovatie die Microsoft in haar nieuwe versies publiceert.

Op basis van haar enorme Research & Development budgetten kan Microsoft het zich veroorloven om grote aantallen ontwikkelaars gelijktijdig aan de verdere verbetering van haar business-oplossingen te laten werken. Dit komt tot uiting in een continue stroom van innovaties; vaak met een (veel) groter volume en meer zakelijke impact dan haar directe concurrenten. En deze innovaties zijn niet beperkt tot het ERP alleen.

Integratie vanaf de tekentafel

Vooral de verbeterde integratie met Teams is tegenwoordig van groot belang nu de meeste organisaties hun personeel vanuit huis laten werken. Dit thuiswerken zal in de toekomst ook blijven aanhouden weliswaar in wat beperktere mate dan tijdens de corona-pandemie, maar nog steeds significant. Het is duidelijk een enorm voordeel dat Microsoft niet alleen een leverancier is voor zakelijke toepassingen, maar ook een leidende positie heeft in kantoorautomatisering met o.a. Outlook en met samenwerkingstools zoals Teams. Natuurlijk kunnen andere ERP-leveranciers hun oplossingen ook met Teams verbinden. Het grote voordeel is wel dat de diepgaande integratie tussen Business Central en Teams vanaf de tekentafel opgebouwd. En dat levert voor de Microsoft Dynamics 365 klanten veel meer toegevoegde waarde op. 

Feedback loop

Om haar Dynamics 365 oplossingen voortdurend te verbeteren, implementeerde Microsoft enkele jaren geleden een zogenaamde feedback-loop. Ook bevorderde het bedrijf deze nieuwe manier van werken in de markt. Deze structuur stelt haar duizenden implementatiepartners en haar tienduizenden eindgebruikers wereldwijd in staat om eenvoudig en transparant productverbeteringen voor te stellen. Waar in het verleden de ontwikkelafdeling verder van ons af stond is deze nu dichterbij gebracht en controleren de productmanagers van Microsoft deze feedback loops tegenwoordig dagelijks. We zien bij elke nieuwe productrelease een snel groeiend aantal ideeën gerapporteerd van partners en klanten die als onderdeel van de oplossing zijn opgenomen. Een geweldige manier om Business Central verder te laten uitgroeien tot het beste ERP-systeem voor MKB-bedrijven ter wereld!