• 30-11-2021
  • door Xperit

ERP-implementatie meer dan alleen technologie

ERP-implementatie meer dan alleen technologie

Een ERP-systeem implementeren wordt nog regelmatig vooral aan technologie verbonden. Waarbij er beduidend minder aandacht is voor het vermogen van technologie om de bedrijfsfuncties te verbeteren. Het gaat inmiddels niet meer alleen om de tool maar om het proces van het digitaliseren van bedrijfsprocessen, van de manier van werken en zelfs van de mindset. Een ERP-traject geeft uw bedrijf de mogelijkheid om de organisatie te hervormen, de bedrijfsprocessen en de manier van samenwerken te moderniseren, de producten en diensten te verbeteren en klanten centraal te stellen in alles wat jullie doen. 

Goede klantervaring

In de wereld van vandaag hebben klanten de macht. De transparantie van het internet geeft hen de mogelijkheid om binnen een paar klikken naar een alternatieve leverancier over te stappen. Deze klanten hebben ook enorme verwachtingen van onderwerpen als pro-activiteit, transparantie, snelheid, duidelijkheid en kwaliteit. De druk om een goede klantervaring te bieden is nog hoger omdat elke fout of slechte ervaring snel met de buitenwereld kan worden gecommuniceerd via sociale media en review websites.

Modernisering van bedrijfsprocessen

Voor iedereen die hun klanten en prospects centraal stellen in de organisatie, is het moderniseren van bedrijfsprocessen en het opfrissen van de interne mindsets een belangrijke stap en getuigt van toekomstgericht denken.
De belangrijkste succesfactor voor ERP-projecten en digitale transformatie is het loslaten van al uw bestaande bedrijfsprocessen, de verouderde rapportages, vervuilde data en de oude manier van denken van een on-premises situatie naar een cloud oplossing. Het blijven gebruiken van uw oude processen en traditionele mindset na het omarmen van IT modernisering is het equivalent van oude wijn in nieuwe flessen. Organisaties die voor dit scenario kiezen lopen het risico tijd, budget, energie en klanten te verliezen.

Succes in ERP-projecten begint in de boardroom en niet op de IT-afdeling!

Succesfactoren

Enkele van de cruciale elementen voor het bereiken van projectsucces zijn een duidelijke visie, grote management betrokkenheid, voldoende tijd en budget voor organisatorische veranderingen en een goede communicatie.
Ook willen we graag het changemanagement stuk belichten. Wanneer een ERP-traject verandering van processen en manier van werken betekent heeft dat veel effect op de medewerkers in uw organisatie. Verandermanagement, de menszijde, goed ‘managen’ is bepalend voor het succes van uw ERP-project.